2012-08-12

Är det rimligt att begära att man ska strula med andra för att bli gravid?

"Alla landsting erbjuder heterosexuella som är ofrivilligt barnlösa gratis insemination. Om man är lesbisk och råkar bo i Västernorrland och Västerbotten kostar varje försök dock 12 000 kronor. Landstingen anser att lesbisk barnlöshet är självvald, enligt principen ”om de bara hoppade i säng med en karl så skulle de ju inte ha ett problem”, samtidigt som man inte enligt samma princip förväntar sig att en kvinna vars man har slöa spermier ska hoppa i säng med grannen för att lösa sitt problem. Alla människors kärlek ska respekteras. Skapa samma förutsättningar för insemination för alla, oavsett var man bor."

Sånt här gör mig både arg, matt och besviken. Alltså inte för att det som sägs är fel utan för att det faktiskt ser ut så. Det finns mååååååånga som vägrar räkna mig som barnlös bara för att jag vägrar strula med män. Men är det verkligen rimligt att man ska begära detta? Vad händer om man säger det så till alla som vill ha barn? Att de ska strula med nån annan än deras partner. Varför är det inte mer fokus på trohet och att det faktiskt inte är ok att strula med andra utan ens partners tillåtelse. Eller ja. Det kanske det blir om båda vill ha barn. Men hur kul är det att strula med nån man inte vill ha bara för att det är det enda sätt man kan få barn?

Nu har jag iof inte planerat att använda staten i mitt barnskaffande. Vet inte ens om det går som ensamstående. Men det är inte min anledning heller. Och det kanske är OT. Det jag vill få fram är att man är lika barnlös som flatpar som heteropar med kassa spermier. Och att det ska vara samma kostnad!
Och att man inte ska tvinga folk att vara otrogna. Det är inte sunt!

(Jag är alltså inte anti till polygami osv. Bara det är självvalt och alla partner tycker det är ok!

Dessutom är det galet att det inte är samma regler i hela landet!

Källan till citatet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar